Keskusteluun Jyväskylän polkupyöräilykeskustasta haluaisin tuoda ja nostaa mukaan kysymyksiä jo esitetyistä asioista sekä liikenneturvallisuudesta . Aikanaan Jorma Rahkonen kirjoitti tästä aiheesta muutama vuosi sitten ja puolsi erittäin voimakkaasti polkupyöräilykeskustaa Jyväskylän keskustaan . Ensimmäisenä mieleeni nousee kysymys Jyväskylään jo sunnitellusta parkkitalosta kirkkopuiston alle ? Onko tämä hanke jo haudattu ? Ainakin siitä on tyystin vaiettu . Jos Jyväskylän keskustaan jo aloitettu kävelykadun laajennus etenee se muodostaa mielestäni kaaoksen . Autot ja polkupyörät ja sen joukossa linja-autot ja taksit suhaavat ristiin rastiin . Voitteko kuvitella että joku joutuu tekemään autollansa vielä työtä 2010 -luvulla kaupungin keskustassa ? Minkä vuoksi päättäjät haluavat sitä työn teon ilmapiiriä vahingoittaa ? Jyväskylän kaupunki jakaa vpl -asiointi matkoja vammaisille sekä vanhuksille jotka toiveittensa mukaan yleensä haluavat asioida Jyväskylän keskustassa . Kuljettajat törmäävät työssänsä hankaluuksiin sekä vihaisiin katseisiin kun autolla joudutaan tunkeutumaan " pyhälle maalle " eli kävelykadulle . Olen monta kertaa miettinyt että mennyttä miestä olisin jos katseella saisi tappaa ? Kävelykadun laajennus palvelee kyllä kaikkia siitä olen samaa mieltä mutta niin kuin Jorma Rahkonenkin aikanaan kirjoituksessaan valoitti " Hyviä läpiajoreittejä, joilla pyöräilijät ja jalankulkijat tai pyöräilijät ja autoilijat pystyisivät kulkemaan sovussa, ei keskustan ytimessä ole " Liikenneturvallisuuden näkövinkkelistä katson että polkupyörä ei ole turvallinen ajopeli ajoradalla ja varsinkaan jos on alkoholia nautittu niin kuin useasti polkupyörän kanssa aamutunneilla on tehty . Polkupyöräilykeskustaa olisi mielekkäänpää kehittää vaikka uudelle kankaan alueellle , siellä olisi mielestäni aivan mainio paikka polkupyöräilykeskustalle .